Terminsstart!

Nu är barnen igång i sina respektive skolor. Inte S då, det var ett tag sedan hon gick i skolan.

Under sommaren har S jobbat i en butik och sålt svindyra solglasögon från olika kända märken. Bra för henne att ha något att göra och tjäna in lite egna pengar. Nu har butiken gått upp i rök och istället har det varit lite jobb i en vegobar. Hon söker dock andra jobb.

Lilla M började sexan i sin gamla skola och det verkar rulla på som vanligt och inga större nyheter förutom att hon skall börja läsa franska. Med Lilla M har vi dock jätte jättestora problem med maten. Hon äter den men det är i sällskap med andra det inte fungerar. Vi kan inte äta några måltider (eller dricka) tillsammans med henne då hon mår mycket mycket dåligt av att höra oss tugga, smaska och svälja. Blir hon utsatt för det blir hon arg och uppriktigt ledsen. Det medför att vår familj är splittrad. Jag är verkligen förtvivlad över att det är så här. Hon äter oftast i köket och resten av oss framför tvn. Något jag inte gillar. Vi har alltid ätit middag ihop i köket (och någon enstaka gång framför tvn förstås) och att inte ha henne med oss gör ont! Detta innebär också att vi inte äter fredagsmys eller lördagsgodis ihop eftersom hon inte klarar av det, så det betyder att hela kvällar sitter hon ensam. Nu går vi hos BUP som utreder vad det kan bero på och jag hoppas att vi kan få hjälp snart, jag saknar min Lilla M! Säkert är det någon som undrar hur hon klarar sig i skolan eller hos kompisar, well, hon gör det under pistolhot och lider. Jag tror ingen kan förstå vilket oerhört stort problem detta är.

O startade gymnasiet på Stockholms Hotell & Resturangskola, med inriktning bageri. Han älskade hemkunskapen i högstadiet och när vi var och tittade på denna skolan inför valet så sa han med ett leende på läpparna att det var där han ville vara. O har svårt med tid- och rumsuppfattning så ett tag framöver behöver vi hjälpa honom med resorna till och från skolan. Tyvärr är det inte bara en skola utan han går på två då han har teori på ett ställe och praktik på ett annat. Det är tvärbana och tunnelbana han måste åka men det är inte särskilt långt ifrån oss. Så i morgon bitti åker jag med honom till skolan i Enskede då han är osäker på hur han åker. Samtidigt får jag veta hur det ser ut och kan vägleda honom via telefon senare. Vi har haft möte med berörda lärare och specialpedagog om de behov O har och det känns positivt inför framtiden även om det kommer krävas mycket arbete för mig och E. O har fått arbetskläder, byxor, skjorta, förkläde, hatt och träskor. Vi har inte fått se dem ännu men på tisdag måste han ta hem dem för att de skall tvättas i den andra skolan dagen efter, så då kanske vi har tur att få se dem på!

Jobbsökningen rullar vidare med stora steg. Har inte tappat tempot så jag har sökt sjukt mycket mera arbeten. Var hos min handläggare för första gången i veckan. Han tyckte det var galet mycket sökningar men att jag samtidigt skulle vara glad över att jag fått sex intervjuer för att de flesta han träffar med liknande ansökningar inte får några alls. Så det finns tydligen grader i helvetet. I torsdags intervjuades jag på ett spännande arbete, det önskar jag att jag får. På tisdag skall jag till ett företag som bara vill ha någon i tre månader för ett projekt. Får jag det så tar jag det. Jag behöver få in pengar och är öppen för det mesta. Jag ger inte upp! Även om det vissa dagar känns överjävligt. En kul sak i alla fall är att jag i oktober bokat en kurs i franska. Inte en dag försent! Jag harvar mig fram med det lilla jag kan men nu vill jag satsa på att verkligen kunna språket.

Min älskade man är det bra med. Tillsammans är vi ett starkt team med mycket kärlek och skratt. Han är min absolut bästa vän. Är så otroligt tacksam över att jag träffade rätt. Ingen missade väl att vi har varit gifta i 20 år nu och varit tillsammans i 21. Jag hoppas på minst det dubbla till!

Kommentera

