Berlin!

Okristligt tidigt i fredags morse begav vi (jag och syster) oss iväg till Berlin. Klockan 5:45 stod en svart Audi A8 utanför min port med chaufför och väntade på mig för att ta mig först till syster och sedan till Arlanda.

Vi var framme i Berlin redan 9:15 så vi hade en lång dag framför oss som vi utnyttjade till max. Var ute hela dagen och kom inte i säng förrän vid halv ett.

På fredagen såg vi bland annat:

 

De två översta till höger är konst, översta till vänster är en plakett i gatan utanför ett hus till minne av en jude som bodde där och som blivit tagen av nazisterna. Nedre till vänster är Checkpoint Charlie och till höger Brandenburger Tor.

På lördagen gick vi lååångt. Jättelångt. Min önskan var nämligen att få se var David Bowie bodde under tiden han befann sig där. Hauptstrasse 155 i Schönberg var vårt mål. Det tog ett tag men vi kom fram! Jag blev både ledsen och lycklig (fan, jag låter som ett sjukt fan, som jag aldrig någonsin varit till något band eller artist i hela mitt liv!).

Här är jag vid dörren. Otroligt vacker var den.

bowie_dörr1

Senare på dagen hamnade jag vid en bit av muren som finns kvar:

muren

I souvenirshoppar fanns det att köpa små och lite större stenbitar med lite graffitifärg på, fastsatta på plastställ där det stod ”The Wall 1961-1989”. Visst, de kanske var äkta, men de _kändes_ inte äkta för mig, för vem som helst skulle kunnat ta en bit sten och kluddat på dem. Hade jag fått karva bort en bit själv hade det varit en annan femma🙂.

Köpte inga souvenirer allt faktiskt. Det blev bara choklad … Blev poppis bland både man och barn.

På Söndagen var vi runt på lite olika loppisar och tittade. Massor av roliga saker och möbler. Som syster sa, det känns som om dom rånat massor av gamla judiska hem, och det var lite av den känsla på vissa saker. Men häftigt att se allt gammalt. Till mina riktigt gamla vänner kan jag säga att sålde massor av blytyper. Mycket minnen!

I en resturang i en stor park mötte vi upp guiden Jessika. Hon är svensk men bor i Berlin och har eget företag som guide. Otroligt kunnig och trevlig. Skall ni dit, hör av er så talar jag om hur ni får kontakt med henne! Hon guidade oss inte på vanligt vis utan mötte upp oss som en vän till min syster. Dock så svarade hon på frågor som jag hade om Hitler, konspirationsteorier, Nazister, muren, tunnlar, torn, Bowie och hans studio, Potzdam och utöver det pratade vi om livet. Vi gick hem efter det (tog flera timmar) och gick då förbi en lång bit mur. Åt middag på hotellet innan vi stupade i säng.

Vi orkade inte göra något på måndagen innan vi skulle till flygplatsen och bestämde oss för att ta det lite lugnt innan vi åkte. Det var tur för bussen dit tog dubbelt så lång tid mot vad den brukar. Flyget hem var också försenat.

Det var härligt att komma hem till familjen som till min glädje faktiskt verkade ha saknat mig! Allihopa! Är inte riktigt van vid att vissa av tonåringarna uttrycker sånt! Sedan att gå och lägga sig med tryggheten och kärleken i mitt liv. Det bästa som finns i hela världen. Åh vad glad jag är att han finns! Min Erik! Tacksamhet (om än lite suddig)!

suddig_hunk

 

 

2 thoughts on “Berlin!

  1. Hej Heidi, ni verkar ha haft det mysigt. Kul med rapporter.

    Kram

    ________________________________

Kommentera

