Borta

Jag brukade kolla upp dig. Minst en gång om året. Bara för att veta var du bodde. Göra överslag i huvudet om hur lång tid det skulle ta att bila upp till dig och sedan hem igen samma dag. En korkad idé som kommer ur en längtan att få riktiga svar.

För tjugo år sedan ringde jag dig. Blev avfärdad med att småtjejer har vilda fantasier och missförstår situationer. Då var jag rätt hudlös. Nu har jag egna flickor, tittar på dem och tänker att aldrig aldrig får någon utan tillåtelse lägga en hand på dem.

Någon jag älskade, tittade bort. Försvann sedan för alltid. Men du fanns kvar. När jag flyttat ringde du mig. En vecka innan ditt bröllop och frågade om vi kunde knulla innan dess, för du ville inte vara otrogen mot din fru. Du förstod nog när mannen i det huset tog luren och skrek åt dig att du aldrig mer fick ringa dit.

Då var jag 15 år.

Nu är du död. Fick veta det idag. Nu är det för sent. Min syster skrev klokt till mig: ”Nu kan du släppa den själen”. Det är nog bäst så.

2 thoughts on “Borta

Kommentera

