Psykolog

Igår fick jag träffa en ny psykolog. Jag skulle utvärderas ifall jag skall få gå i kbt-terapi. Kände innan som om det vore en audition. Avskyr sådant. Vet precis vad som är mina problem, vad jag gör åt dem och hur jag presenterar dem. Min analytiska förmåga är det inga som helst problem med. Utförandet däremot …

Psykologen var mycket bra. Varm, mänsklig och ingen jäkla hummare. På 45 minuter lyckades han få fram att jag absolut skall få kbt-terapi. Sedan. Men först måste jag få samtalsterapi. Jag skulle gå hem och känna efter om jag trodde att jag kunde jobba med honom, känna förtroende för honom. Han kände att han inte kunde jobba med mig om jag inte fick prata ur mig om min situation och om hur jag mår först. Fokus ligger inte på mig just nu (och har inte gjort på länge) och han menade på att då är det meningslöst att jobba med kbt om inte jag har fått ösa ur mig det jobbiga i min situation utan att behöva släta över eller ta hänsyn till vad jag säger. Vilken dröm! Det känns som att alla jag pratar med alltid skall se alla andra parters synvinkel hela tiden så jag spar på krutet. Jag orkar inte bli kritiserad ständigt och aldrig ha någon på min sida. Det tär. Särskilt på mig som redan är skör och har en problematik som gör att jag kanske inte reagerar/ agerar som förväntat. Jag menar inte att jag har rätt utan jag menar att även jag behöver stöd.

Skall tillbaka igen redan på tisdag!

7 thoughts on “Psykolog

  1. Åh, det låter lovande! Hoppas det här är just det du behöver, att ni klickar och att du får fullt av energi, harmoni och sprudlande glädje i ditt liv!!! Kramar!!!

Kommentera

