Resursskola

Tänk att det är över nu. Min ständiga oro över att behöva släcka glädjen i min sons ögon. Att han kanske inte skulle få gå kvar i sin nya resursskola som han har kommit att trivas så bra i. Som han ler så stort om när jag frågar hur dagen har varit.
Han hör ju hemma där. I en skola anpassad för honom och där han inte är annorlunda utan han är en i gänget!

O skall inte inkluderas i en vanlig kommunal skola. Han passar inte för det och skall heller inte utsättas för det. I det fallet talar vi exkludering. Det låter så vackert när alla talar om inkludering och det passar kanske för några men tyvärr tror jag att det sällan finns resurser för att det i praktiken skall fungera. Min O har i alla fall inte tid eller råd att vänta på det. Han är här och nu.

Nu har han fått det stöd som kommunen är skyldig att ge honom. Det han och ALLA barn, oavsett, har rätt till.

2 thoughts on “Resursskola

Kommentera

