Kedjetäcke

Medan jag låg på sjukhus levererades det hem ett kedjetäcke till mig. Så när jag kom hem var det bara att börja använda!

Ett kedjetäcke är precis vad det låter, det är ett täcke med insydda kedjor. Det som jag har väger åtta kilo men det finna att välja på mellan fyra till tolv. Jag har det över mig när jag skall sova och det lägger sig över och runt mig på ett sätt så att jag sover mycket bättre. Framför allt vaknar jag inte lika ofta på nätterna och är uppe och springer. Täcket kan jag även använda dagtid om jag har ångest och sätta mig i soffan och svepa det om mig.

De här täckena finns även som bolltäcken. Då är det liknande bollhavsbollar som är insydda. Ett sånt har jag provat på sjukhus förut men när jag nu skulle prova ut täcke att ha hemma så var det helt klart kedjor jag gillade bäst. Det blir inte heller så varmt som man kan tro. Såg på en sida på nätet att om man vill köpa ett täcke (jag har fått mitt via min mottagning) så kostar det nästan sextusen kronor! I vissa landsting får man betala det själv då det inte räknas som hjälpmedel. Förstår inte varför det skall vara olika.

Nu har jag haft täcket i drygt två veckor. Väldigt nöjd är jag! Dock är det uteslutet att ta med sig det på semestern. Offrar INTE 8kg av min packning …

4 thoughts on “Kedjetäcke

    • Efter att ha varit utan det i Grekland i två veckor så var det underbart att få komma hem igen till ett riktigt täcke! Därnere hade jag ju bara ett lakan, knappt det. Jag villverkligen ha något ordentligt på mig när jag sover.

Kommentera

