Nya lärdomar!

Nu har jag fått komma hem. I morse blev jag utskriven. Blev en kort vistelse denna gång och det är både tacksam och ödmjuk inför.

Det oerhört värdefulla jag fått med mig denna gång är att jag har en livslång obotlig sjukdom, dessutom dödlig. Polletten trillade ned på riktigt när jag nu har fått träffa medmänniskor som varit bipolära i decennier, ätit mediciner och fått ECT. Bipoläritet går inte att bota. Däremot kan man ha år av lugn och ro utan skov, men det betyder inte att sjukdomen är borta. Den kan när som helst dyka upp.
Ibland går det att mota Olle i grind och ibland inte. Framförallt är det inte någon form av nervsvaghet!

Nu vet jag att jag inte gick ut därifrån för sista gången, för jag kommer komma dit igen. Kanske inte om ett år, kanske inte om två, kanske inte förrän om tio. Men sannolikheten är att jag kommer tillbaka och det har jag förlikat mig med nu. Det är därför den mottagningen finns. Den är bara för bipolära och mano-depressiva och de flesta hade varit där många gånger.

Jag vet också att vissa som äter Lithium aldrig får depressiva skov, bara maniska/ hypomana eller tvärtom. Eller både och som jag. Det finns framför allt ingen mall för de flesta reagerar olika.

Det finns saker jag kan göra själv för att inte trigga skov och det försöker jag leva efter så gott det går, men när jag hamnar så djupt ned som jag gjorde, då rubbas det mesta. Jag åt knappt ens.

De sög in mig i sista minuten, det var på väg att bli riktigt farligt. Läkaren berättade för mig att min kombo med adhd gör det akut då jag är så impulsiv för när jag bestämmer mig för något, då gör jag det direkt.

Jag har också stängt av. Sociala medier (inte insta), nyheter, tv och skitsnack! Har klarat mig alldeles utmärkt utan det. Har dessutom förstått vilka som bryr sig. Men It’s all good. Jag skall lära mig att hålla upp skölden bättre!

19 thoughts on “Nya lärdomar!

  1. Hej Heidi pyret
    Har läst din blogg till o från läänge. Förstår hur tufft du har det, och skönt att du är tillbaka. Hoppas att du får må bra jättelänge för det är du och din familj värda. Var rädda om varandra. Kram

  2. Åh vad skönt att höra att du mår bättre! Hoppas det håller i sig riktigt, riktigt länge. Kram

  3. Du gör säkert rätt i att stänga av du kommer tillbaka när du orkar och känner för det. Måste nog läsa på om denna sjukdom känner att jag vet alldeles för lite. Men det låter för jävligt rent ut sagt tur du har nära och kära som verkligen älskar dig och bryr sig om dig.

    Stor styrkekram från mig❤

    • Tack Ninni!
      Det är sannerligen en otrevlig diagnos, både bipolär och adhd. Men nu tycker jag det skall hålla sig i schack, lääänge! Kram!

      • Ja jag förstår precis, måste också stänga av ibland när det blir för mycket. Självklart är du saknad, men jag (och alla andra) finns ju kvar!! ❤

Kommentera

