Mediciner

Nu börjar jag bli riktigt irriterad. Min läkare är duktigt usel på att uppdatera i min journal hur mycket eller lite jag äter av mina mediciner. Nu senast Concerta. Jag håller på att vänjas in på den medicinen och dosen ändras gradvis uppåt.
I min journal står det just nu att jag äter 36 mg Concerta, fast jag äter 54 mg sedan ett par veckor tillbaka. Förra veckan var jag dessutom på möte där det konstaterades att jag skulle gå upp till 72 mg då alla värden såg bra ut. Allt skulle bara dras med en överläkare som sedan skulle skriva ut ett recept omgående eftersom mina tabletter skulle ta slut igår (söndag).
Har de hört av sig? Har jag fått nytt recept? Nej. När jag ringer mottagningen idag så är den jag träffade förra veckan på utbildning och i min journal står det att jag äter endast 36 mg Concerta och då borde jag ha medicin kvar hemma säger de … Omöjligt eftersom jag äter mer (54 mg).

Gaaah! Damen i växeln la in en notering till en överläkare att titta på detta. Så om jag får ett recept så finns det hos Apoteket efter 16. Fint! Min medicin är rätt viktig att äta regelbundet på bestämda tider. Kan meddela att överläkarna går hem kl 16 … Så finns inte receptet där så …

6 thoughts on “Mediciner

  1. Så där är det tyvärr jämt, jag har mött såååå många kunder som blir utan medicin för att läkaren strulat. Sjukt dåligt. Och vi kan ju inte ”bara lita på” heller så vi får inte lämna ut något. Verkligen hemskt när man vet att personen behöver det.😦

    • Usch Ullis! Jag misstänkte att jag inte var ensam men att du stötte på det ofta är ju inte klokt!!! Förra veckan höll jag inte på att få ut en annan medicin för att det var för tidigt att ta ut för att läkaren inte skrivit rätt dos på den heller och därmed borde jag ha kvar. Men apotekaren var snäll eftersom det inte var sååå många dagar kvar. Skulle fått betala men fick dem gratis ändå.

      Mitt recept fanns efter 16. Men med den gamla dosen. Så, de tabletterna kommer räcka 10 dagar men enligt dem i 15. Så jag måste ringa dem igen och be om nytt recept, be dem ändra dosering (och höja den som avtalat!!!) OCH skriva in det i journalen. Tack. Om jag t ex hamnar akut på psyk så kommer de ge mig de mediciner som står i min journal om jag inte kan meddela själv vad jag äter. Som Åsa skriver, patientsäkert? Svar nej!

Kommentera

