Utvecklingssamtal

Så fick vi vara med om något nytt. Utvecklingssamtal Sjöstadsskolanstyle. Bara jag, Myggan och E. Myggan höll i samtalet. Hon hade en fin svart pärm med alla sina papper. Alla ämnen uppdelade för sig och hade en genomgång i varje moment hur hon klarar delarna i grönt (kanon), gult (ibland osäker) och rött (med svårighet). Efter det en skriftlig utvärdering från respektive lärare som M läste upp där det stod hur hon uppfyllde målen och vad hon behövde tänka lite extra på.
Detta tog ca en halvtimme. Mycket intressant att höra var Myggis själv tyckte hon låg och var lärarna ansåg att hennes kunskaper fanns.

Sedan kom mentorn in och så pratade vi om helheten och vi fick ställa frågor osv. Jag tyckte att det här var en ganska bra form av utvecklingssamtal. M fick själv styra och tala om svagheter och storheter. Min bild av hennes kompetenser blev mycket klarare än de traditionella samtalen med en fröken.

Jag bad sedan Myggis gå ut och så berättade jag för mentorn om situationen i vår familj. Trodde jag skulle explodera. Det var så fruktansvärt jobbigt att behöva sitta där och berätta om vad som försiggår utan att börja stortjuta. Fick bita mig i kinden för att inte bryta ihop.
Hon förstod. Myras frånvaro fick en förklaring och vi kan förstås förvänta oss stöd ifrån dem.

3 thoughts on “Utvecklingssamtal

    • Lika bra att lägga korten på bordet. Av erfarenhet är det det bästa. Folk kan få idéer i huvudet och springa till soc för mindre. Jag säger, spring till mig först eftersom ”du” har lite kännedom!

Kommentera

