Biverkning

imageMin nya medicin, Concerta har en (av flera hundra) biverkningar som jag mer en gärna skulle vilja ha. Den kan göra att jag får försämrad aptit. Oj vad ledsen jag skulle bli om det blev så. Inte.
Sedan jag hamnade i klorna på psykvården 1999 har jag varit en stadig bit. Vid enstaka tillfällen har jag med enormt slit lyckats gå ned lite i vikt men har sedan gått upp det igen lika fort för antingen har jag ätit mediciner som triggar ätandet eller så har det varit mediciner som gör att jag går upp i vikt oavsett kost.

Innan 1999 var jag inte stor, låg runt 62 – 65 kg. Inte heller efter att jag fött Saga var jag enorm (även om jag tyckte det då). Så den här kroppen har jag aldrig och kommer jag aldrig att förlika mig med. Nu håller läkaren på att dra ned på bl a en medicin som bevisat ger många extrakilon och nedtrappningar av annat och insättning av Concerta kanske kan hjälpa till med att få kroppen i en bättre form.

Men som vanligt gäller rörelse och matnintag i kombination förstås och innan DET händer måste jag orka komma ur sängen och ens orka tänka på allt det där för det gör jag egentligen inte alls. Det enda jag orkar tänka på just nu är typ, när får jag gå och sova?

Bilden på mig är ifrån vintern 1998. Saga föddes i maj det året och jag tvingade Erik att fota en kylskåpsbild på mig. Ni vet en sådan där skrämsel bild som skall sitta på kylen och verka avskräckande. Jag ville aldrig aldrig mer bli så där stor igen. Några månader senare hamnade jag första gången på psyk.

2 thoughts on “Biverkning

  1. Var DET DÄR skrämselbilden? Du ser hur tunn ut som helst!

    Självbilden är så annorlunda mot hur alla andra ser det. Jag ser en Heidi som förvisso inte är pinnsmal men fin!!

    • Ja Marie, så är det. Det där ÄR skrämselbilden. Självbilden är annorlunda kan man säga … Jag tyckte att jag var grotesk och ville aldrig mer bli sådär stor! Efter bilden togs gick jag ned nästan åtta kilo innan jag blev gravid igen tidigt 1999 och det utan större problem (alltså viktnedgången).
      Idag. Annat läge. Andra förutsättningar.

      Och tack ❤.

Kommentera

