Kläder

Mamma, jag slängde bort dig. Du hade dött för kanske fyra eller fem år tidigare och jag var tjugo eller tjugoett år. Under alla dessa år hade jag burit dig med mig, inte bara i hjärtat utan även hela dig i tre stora svarta sopsäckar. Alla dina kläder som fanns i din garderob vid din död, släpade jag med mig genom alla andrahandsboenden under alla dessa år. De ställerna var inte få. Ibland fick jag landa bara ett par veckor när någon kompis som var på semester behövde kattvakt. Men sopsäckarna. De följde med.
Vet du mamma, när J äntligen erbjöd mig ett säkert boende, hur länge jag ville så trodde jag det var sant. Att jag skulle få bo där ett tag. Få rota mig lite och sluta känna stressen av att inte veta var nästa ställe skulle bli.
Då bestämde jag mig. Jag bestämde mig för att kasta ut dig. Jag orkade inte längre släpa på dig och det fanns inte heller rum för dina saker i den pyttelilla lägenheten på 19 kvm. Så jag tänkte att din älskade skinnjacka, din lodenrock, dina vackra sextiotalstunikor, din enda bh … (varför använde du aldrig bh?) skulle komma någon bättre till hjälp. Det var ju fina, hela och rena kläder. Så jag ringde Emmaus. Behövde inte ens vara hemma. Ställde bara sopsäckarna utanför min dörr och när jag kom hem från jobbet var de borta med en liten tacklapp ifrån dem.

Jag hade gjort en god hjärning.

För någon annan kanske. För å vad jag ångrar att jag kastade ut dig mamma. Jag skulle ge vad som helst för att trycka ned näsan i de där kläderna och känna doften av dig. Få ta upp kläderna och komma ihåg när du hade dem på dig. Prova dem själv. Få vara dig nära. Jag kan aldrig ta det tillbaka. Aldrig.

Jag fick inte bo kvar i lägenheten mer än några månader. Då kom J på att han ville ha den istället. Ännu en gång fick jag flytta …

2 thoughts on “Kläder

Kommentera

