Angrepp

Just nu läser jag så mycket texter skrivna av kvinnor och om hur vi blir behandlade från vi är små t ex. Nyss kom jag genast att tänka på vad som hände mig när jag gick i fyran.

Killarna i min klass hade kommit över ett nytt ord, byhora, som de använde mot tjejerna flitigt. Så ofta att en av killarna till och med gjorde en förkortning av det till ”Byis”.
Jag fick såklart ta emot det. Av vilken anledning vet jag inte, jag var väl särskilt rolig att skrika det efter.
En dag kallade min lärarinna in mig i klassrummet efter lektionstid. Hon hade hört att pojkarna ropade byhora och byis efter mig. Så det hon ville veta var vad jag hade gjort för att få dem att kalla mig det, fanns det någon sanning i påståendet? Jag minns att jag blev förlägen och röd i ansiktet men försäkrade henne om att det inte fanns någon anledning.
Jag grät när jag gick därifrån. Kände mig så förödmjukad och liten.

Ingen av pojkarna blev någonsin tillsagd eller tillfrågad om varför de skrek byhora till tjejerna.

Jag gick i fjärde klass. Jag var tio år.

8 thoughts on “Angrepp

  1. men huh då. Fast du.. vet du hur du kan få kontakt så ta en kontakt med henne och fråga hur hon tänkte!! Det vore faktiskt riktigt roligt att veta..

    Klart man blir upprörd. Galet konstigt ju.

    • Jag behöver egentligen inte fråga henne hur hon tänkte. Fattar ju hur det var. På sättet hon sa det och min egen reaktion. Jag var lössläppt och hade bjudit ut mig.

    • Den j..la lärarinnan undervisar fortfarande i en skola i innerstan. Hon finns på Facebook och i bland kliar det i fingarna, vill fråga hur hon tänkte …

Kommentera

