Ny läkare

Ny läkare på Affektiva Mottagningen igen. Trodde att jag skulle få ha kvar ”min” Johan i alla fall till i slutet av mars som de sagt från början. Men inte då. Han var tydligen kvar på avdelningen men skulle bege sig inom ett par dagar.
Nu fick jag istället en Dr M. Hon hade taggarna ut direkt jag (och Erik) klev in i rummet. Jag hade känt det på mig så dagen innan frågade jag E om inte han kunde följa med (och det var tur för de hade ändrat med parkeringarna utanför Huddinge och hade jag varit där själv hade jag satt mig i en snödriva, gråtit och sedan åkt hem igen) för jag ville inte ta mötet själv. Hon började även förklara hur det går till i sjukhusvärlden och att de inte kan påverka Försäkringskassan … Eh, jag hade inte ens bett om informationen så jag fick tysta henne med att jag vet allt det där, kan vi komma vidare till viktigare saker kanske?

Hon tog sig under mötet och blev mer tillmötesgående när vi pratade ”riktiga” saker. Men ack så trist det är när läkarna inte kan ta sig några minuter innan för att läsa på lite grann om mig. Det är så fruktansvärt jobbigt att varenda gång behöva rapa upp hela livet på tio minuter för att de skall få en pytteliten chans att förstå varför jag överhuvudtaget är där. Men de förstår ju såklart inte. Inte på den korta tiden. Men för mig är det oerhört påfrestande att behöva göra det om och om igen och vilken del är viktigast? Missade jag något? Var det jag sa den här gången inte tillräckligt för att bli tagen på allvar?

Vi fick efteråt sitta en stund i väntrummet och vänta på min psykolog. Hon hade nämligen noterat i min journal att hon skulle ringa mig precis då. Läkaren tyckte att vi kunde ses live istället. Hon ringde aldrig. Det förstod jag så vi gick efter tio minuter och det var ju tur. För idag, ett och ett halvt dygn senare har hon fortfarande inte ringt.

Dr M skall sätta ihop ett möte med kurator, psykolog, henne själv och försäkringskassan. Det låter bra. Något att se fram emot!

Kommentera

