Udda fåglar?

Varit ute i gamla huset idag igen. Jag och Erik städade mycket intensivt i sex timmar. Inga pauser. Dock hann jag bara med två rum. Många inbyggda garderober och hyllplan, med höga kanter torkades ur, och det tog tid.
Erik var mest i förrådet men hamnade sedan i tvättstugan.

Medan jag fejade funderade jag en hel del på det här med flyttstädning. Vi verkar vara några av de få som tar hand om stöket själva. De flesta frågar oss om vi inte lejer bort det. Vanlig kommentar är ”Jag köper tjänsten så har jag tid över till roligare saker”.
Det förstår jag att man vill, ha tid till kuligare liv alltså. Men för mig är det prislappen som säger stopp. För ett hus i vår storlek skulle det kosta mellan 7.500 – 9.000 kr. Visserligen RUT på det. Det är mycket pengar, för oss i alla fall. Spenderar dem hellre på annat.

Vi har flyttat många gånger och varje gång en städföretag har gjort jobbet, har det INTE varit bra städat och vi har klagat. Det verkar som om de vet exakt vilka ställen de skall utelämna. Simpla platser att kolla direkt är under badkaret, golvbrunnar, bakom spisen, köksfläkten, dra fingrarna ovanför skåpdörrar …
Tycker själv det är fruktansvärt äckligt att flytta in i någon annans skit, därför städar vi själva. För att få det som vi själva skulle ha!

3 thoughts on “Udda fåglar?

  1. Ibland har ju mäklarfirmorna det som lockbete, att de bjuder på flyttstädningen. Jag fick för mig att det var rätt vanligt, ivf här i vår kommun. Betala 9000 kr för städ…njaa//Marie

  2. Vi flyttstädade oxå själv, jag är för snål för att låta någon annan göra det.
    Kanske att jag lejer bort det nästa gång eftersom vi inte vill bo kvar här där vi bor nu så det blir så tät inpå, men troligtvis inte. Det är som du säger man kan göra mycket roligt för dom pengarna.

Kommentera

