Nya skolan

Idag var det dags! Myra började nya skolan. Jag och Erik följde med henne från början av dagen som startade med musik. Eftersom de fick en ny lärare så behövde även hon lära sig alla barnens namn så jag, Myra och Erik fick oss också en grundlig genomgång av allas namn. Eller alla och alla, det var inte många i gruppen och inte heller särskilt stökigt.

imageAlla barn fick berätta vad de hette och vad de gjort eller fått på jullovet. Efter det fick de säga sina namn och vilken musikstil de tycker om. Myra var för blyg för att svara och blev lite tårögd men det gick över fort.
Lektionen avslutades med dansstopp, men Myra tittade bara på.

Erik gick hem då han skulle ha utvecklingssamtal med Saga på Kunskapsskolan men jag stannade kvar på nästa lektion där Myra fick sin fadder Elin. De två gick till biblioteket och lånade böcker och satt sedan och läste hela lektionen medan jag fyllde i en hög papper.

På rasten fick jag följa med till personalrummet och träffa en resursfröken och Myras klassföreståndare och vilka tjejer! Hungriga, glada, energiska lärare med pigga blickar. Vi hann prata en hel del och jag berättade om Myras hemska tid i Hemmestaskolan och vilka åtgärder som gjordes. De var helt chockade och trodde att jag skämtade … Hela deras genustänk, lektionsupplägg och bemötande känns så … Modernt!!! Hoppas att jag får fortsätta att vara så här entusiastisk!

Efter rasten skulle barnen få lära sig sjörövarspråket. Jag passade på att fråga Myra om jag kunde gå hem och hämta henne när skolan slutar. Fick okej, så jag plockar upp henne igen vid två. Hoppas hon kommer vara nöjd!

Kommentera

