Recension Sanning eller Konsekvens

Den som tänker läsa Anna Wahlgrens icke roman Sanning eller Konsekvens kan sluta läsa nu då jag tänker skriva vad jag tycker om den.

imageJag läste Felicia Feldts bok i våras. Den tog tag i mig och jag kunde till viss del känna igen mig. Kanske inte direkt i alla situationer men i hela atmosfären.
Eller som Leif GW Persson uttryckte sig Boken är det mest seriösa försöket någonsin i den svenska litteraturen att ta livet av någon med hjälp av skriven text.
Jag håller inte riktigt med. Heter man Anna Wahlgren kanske det är så. Att vara en hyllad barnuppfostrans guru som blir totalsågad av sin dotter är det väl det. Men vad som är viktigt att komma ihåg är att detta är Felicias upplevelse och Felicias känslor. Det kan ingen ta ifrån henne.

imageNär nu Anna Wahlgren skall bemöta detta i en svarsbok blir det otroligt märkligt. Hon klipper in långa kapitel från sina böcker som motbevis för Felicias ”anklagelser”. När Felicia skriver att de flyttat nitton gånger svarar Anna med att de minsann bara flyttade sexton! Jag tror inte missen på tre flyttar var det som var det viktiga utan det traumatiska att aldrig få rota sig någonstans. När Felicia missar ett årtal blir det genast en triumf och ännu ett bevis på att det F har skrivit inte är sant.
Att F fick uppfostra sina syskon under de två år hennes mamma färdigställde Barnaboken, då även Anna kollapsade och drack mängder av vin, kan ju inte varit något problem för Felicia klagade minsann inte då utan tog hand om sina syskon! Så dags att komma och klaga nu!
Så där håller boken på. Ingenting är Annas fel. Alla andra har utnyttjat henne medan hon har slitit och släpat (vilket jag absolut också tror att hon har gjort!). Jag uppfattar henne bara som väldigt självgod och egocentrerad. Trodde nog att hennes✌ svarsbok skulle få mig att förstå hennes sida av storyn bättre.
Men nej, tyvärr. Om något fick den mig faktiskt bara att tycka ännu sämre om henne.

Ps. Vill även inflika en sak. Tycker att man måste skilja på sak och person. Jag har inte läst någon av AWs tidigare böcker om barnuppfostran eller romaner etc. De kanske är fantastiska och det är inte henne som författare som jag recenserat. Vet att hennes sovmetoder hjälpt många och jag vill på intet sätt förringa detta.

2 thoughts on “Recension Sanning eller Konsekvens

  1. Tänk att mor och dotter konverserar via sina böcker. Så bakvänt och tokigt. Och dysfunktionellet. Om något så stärker det bara Felicias historia.

Kommentera

