Promenad

Idag tog vi oss en första promenad på riktigt i Sjöstan. Skäms på oss att vi inte kommit iväg tidigare men det har inte funnits tid. Alltid har det varit något annat som skall fixas.

imageJag gillar arkitektur men lyckades bara få till en endaste bild på ett huskomplex men nästa gång skall jag var mer på och få till lite flera, för gott om häftiga hus finns det absolut!

Vi trivs så himla bra här. Det är vackert, det är som stan fast inte riktigt och den ”riktiga” stan är bara ett stenkast bort. Kommunikationerna är fantastiska och allt känns tusen gånger enklare.

Det är så tydligt nu att vi var klara med Värmdö. Efter nästan 15 år har vi gjort vårt därute. Våra liv behövde en förändring, ett energiombyte och framför allt – bli av med hus och trädgård. Egentligen har vi vetat länge att vi inte är några hus och tomt människor men med små barn var det praktiskt. Men nu när de inte längre är ute och gungar eller hoppar hopprep finns det inte längre något behov utan det enda som återstod var ett gäng måsten.

Utan att låta förmäten så var jag rätt trött på människorna också. Inte alla såklart! Många av mina vänner bor ju kvar! Men de där andra i periferin. Som jag sa hej till på slentrian år efter år, utan att veta varför. Att många vet allt om alla och den lilla ”bymentaliteten” råder. Det kan vara charmigt ibland. Men inte tillräckligt ofta för att jag skulle uppskatta det.
Jag värnar om mig och mitt. Visst tycker jag om grannar och att umgås och så, men kom inte för nära bara. Då slår jag bakut. Så Ove Sundberg skulle få en fet spark i arslet!
Jag behöver se nytt, få ny luft, förändring.

Jag vet att det här kommer bli riktigt bra!

2 thoughts on “Promenad

  1. Underbart målande beskrivet!
    Sjöstan har mycket vacker arkitektur att kolla in. Ett av mina favoritområden är bakom Glashuset, den vackra fontänen där är så rogivande. Liksom den gamla delen, på andra sidan av kanalen är spännande. 🙂
    Lycka till och jag hoppas ni fortsätter trivas, det är svårt att låta bli. 🙂
    KRAM

    • För mig är Sjöstan som att flytta hem. Som uppvuxen i Sickla har jag travat runt på dessa marker sedan barnsben när det var typ kåkstad och små läbbiga företag i små skjul. Känns nästan som att Fredells kan ha legat ungefär där mitt hus nu ligger.
      Allt är förstås annorlunda men jag kan känna att det gamla finns där för mig, utan att för den skull kväva mig.

      Kram!

Kommentera

