Igår var jag ensam igen. Begav mig till fots till Quartier Latin som inte ligger så långt ifrån hotellet. På vägen stannade jag vid St-Sulpice och tog lite fotografier och gick in i den magnifika kyrkan som tog 134 år att bygga! Inne i kyrkan fanns en enorm vigvattenskål gjord av ett snäckskal och taket var fantastiskt vackert.
Efter det gick jag vidare men började frysa så smått. Så det blev till att inhandla en tjockare poncho för att värma mig lite.
Mat i magen behövde jag och stannade till på en mysig liten fransk resturang där jag åt gratinerad löksoppa till förrätt, boef Bourginion till varmrätt och mousse au chocolat till efterrätt.
Tokmätt gick jag vidare och shoppade, en supersnygg skinnjacka till mig! Lite presenter till barnen och efter det tog jag Metron hem igen. Var helt slut efter dagen på stan så jag somnade på sängen vid fem och vaknade vid åtta för att sedan somna om igen vid nio …

Idag gick Erik och jag ut för att äta petit déjeuner innan vi travade vidare till Eiffeltornet. Det ligger rätt nära så det gick fort. Fort gick det däremot inte i kön till biljetterna. Vi hade tänkt beställa via webben men de första lediga biljetterna var på måndag … Det var svinkallt! Blåste som attan på den öppna platsen under tornet. Sedan skulle man stå i kö till hiss två för att komma högst upp också. Usch … Fel årstid! Men! Jag var oerhört glad över att få vara där och jag var på bra humör hela tiden. Det tog dock nästan hela dagen att vara där, så vi åkte hem direkt efter och la oss och sov …
På kvällen hittade Erik en fyrstjärnig resturang som låg på en bakgata inte långt ifrån oss. Restaurangen Le Troquet är även listad i Guide Michelin.
Tyvärr började Erik må jättedåligt och fick springa på toaletten mååånga gånger så jag fick roa mig själv. Han tyckte inte att maten smakade alls och det var jättesynd för den var verkligen god!

Nu har vi ställt tillbaka klockorna och i morgon siktar vi in oss på seriös shopping! Inte mig emot!

Kommentera

