Paris

Jag kan inte riktigt fatta det. Trots att jag sitter här på ett riktigt franskt hotell i Paris. Att jag är här!
Att få resa hit har varit en dröm i hela mitt liv. Trots att jag varit i Frankrike många gånger har mina vägar aldrig korsat denna stad.
Här känner jag mig hemma, det är som om jag känner igen alla dofter, människorna, språket, kulturen, ja allt! Jag är helt enkelt förälskad. Det har jag i och för sig alltid varit i Frankrike men Paris gjorde min inneboende känsla ännu starkare, jag har varit fransyska i tidigare liv. Så är det bara!

Igår gick jag till Ile de la Cité och passerade Louvren. På ön ligger Notre Dame. Nästa ö (båda ligger i Seine såklart …) heter Ile St-Louis och där fanns det härlig shopping i annorlunda butiker. En av affärerna hade nästan bara varor från Designtorget och jag var tvungen att påpeka det för butiksinnehavaren varpå han blev ”åh” och ”ah” för att vi har så många duktiga designers i Sverige!
Jag åt en Croque Monsieur på en mysig liten bistro där jag satt ut mot gatan och tittade på människor som gick förbi. Till efterrätt åt jag en gudomlig chokladfondant som var värd att döda för …

Lite presenter har jag hittat tillbarnen och några saker till mig själv. Kunde inte hålla mig ifrån att göra en karikatyr av mig själv heller. Har aldrig gjort något sådant så jag tyckte det var lite kul. Den blev väl ganska bra och det är ett litet kul minne.

När jag gick på Ponts des Artes blev jag förundrad över alla lås som hängde på broräckena. Tusentals lås med namn och hjärtan på.
Eftersom alla andra som var där liksom jag var turister kunde jag inte fråga vad det betydde. Men när jag skulle gå hem blev jag vansinnigt kissnödig efter halva vägen och hejdade en taxi för att komma tillbaka till hotellet snabbare. Frågade chauffören om han talade engelska. NO, sa han kraftfullt. Okej tänkte jag, vi tar det på franska. Hade lite problem med vissa ord men jag hade ju tagit en bild så han berättade för mig att enligt legenden skall man som nygift, nyförlovad, eller som par, köpa ett lås och skriva sina namn på det, låsa fast det i räcket och sedan kasta nycklarna i Seine för lycka i framtiden! Är lite sugen på det!

Kvällen igår spenderade jag ensam på rummet. Erik frågade om jag ville med ut och äta med filmgänget men jag orkade inte. Kändes skönt att bara slappa, läsa lite bok och surfa. Erik jobbar idag med men sedan är han bara min!

Kommentera

