Göra slut 1993

”Jag gick in genom dörren, med mina egna nycklar som han förärat mig, tittar ned på mina skor och säger att det är kallt.

– Jag vet, säger han – det är inget skönt. Jag mumlar ett nej till svar. Jag letar efter mina nyinköpta cigaretter och tankarna snurrar, vart skall jag börja? Tittar upp och ser hans ögon stirra rakt in i mina.

– Hej! säger han. Ett litet hej undslipper mig och han får en kram. – Vad ditt hjärta bultar fortsätter han. Med lite irritation i rösten svarar jag att jag gått från Medborgarplatsen.

I vardagsrummet står tvåan på och han går före mig in men vänder genast på huvudet och säger att vi inte behöver titta på den kanalen, vi kan byta till något jag vill se. Han vrider på Tvn så att jag, där jag står, kan se rutan bättre. Men istället vänder jag mig om och säger:

– Per, vi måste prata. – Jaha, säger han och stänger av tvn. – Jag fixar inte det här längre, jag kan inte vara ihop med dig, fortsätter jag. – Jag vet, säger han men det är mer än så, det är något annat också. – Nej Per, det är ingenting annat, det är jag som inte klarar av att vara ihop med någon just nu.

Han säger inget mer. Han sitter i sin fotölj och stirrar rakt fram. Yppar inte ett ord. Jag försöker säga att det är mig det är fel på och inte honom.

Plötsligt reser han sig upp och säger, – Du kan packa dina saker och gå härifrån på en gång.

I köket hämtar han en påse från Matnära, kastar ned min badanka han gav mig i julklapp och går in i badrummet och hämtar mina saker. Jag står vid dörren och letar efter saker i hallen som är mina och packar ned dem. Han går vidare till vardagsrummet, hämtar min handdator, slänger ned den i påse så att den slår hårt i väggen bakom.

Jag tar på mig mina skor.

– Du kan stanna och prata om du vill, säger han. – Jag vill inte, svarar jag. – Jag tycker om dig väldigt mycket, du har ångervecka, hasplar han ur sig.

Vi kramar varandra länge, sedan går jag utan ett ord och lämnar ett brev efter mig på telefonsvararen. ”

Categories:Jag

Kommentera

