Akuten igen …

Blodtrycket ligger fortfarande alldeles för högt. Koll i onsdags: 173/115, koll i torsdags: 180/120 och igår fick jag dunderhuvudvärk som inte gick bort med mina nässprayer (som det brukar göra).

Efter övertalning av Åsa ringde jag sjukvårdsupplysningen som sa åt mig att åka in och att jag hade rätt att ringa ambulans.

Erik skjutsade och jag blev omhändertagen direkt. Tryck låg då på 185/115 och puls i viloläge på 100, EKG ua. Fick ligga kvar och vänta på svar på alla blodprover och inte heller de indikerade något fel. Jag och en sköterska fick jogga två varv runt akuten (inomhus) för att kolla syretillförseln på blodet och även det var på topp …

Blev hemskickad med lugnande.

Jag undrar ju förstås vad som är på gång. Tror att det är mitt psykiska mående som avspeglar sig i trycket. Kan inte hitta någon annan förklaring med tanke på att jag inte röker, inte har druckit alkohol på 7 veckor och maten jag äter är bra (det är ju mitt stora intresse!). Annars är alla de tre faktorerna skäl till höjt blodtryck vid missbruk.

På onsdag skall jag träffa två olika läkare och jag hoppas jag kan bli lite klokare och få blodtryckssänkande. För det här är inte roligt, jag blir helt slut av minsta ansträngning och andningen blir tung, huvudet bankar och likaså gör blodet i ådrorna.

Nåja. Nu är jag i alla fall HELT säker på att jag inte har ena foten i graven …

4 thoughts on “Akuten igen …

Kommentera

