Doft

Jag sneglar på henne. Hon sitter bredvid mig i bilen, på passagerarsätet. Håret glänser i de tidiga solstrålarna från en klarblå himmel. Omsorgsfullt har hon klätt sig i fina kläder, satt upp håret med ett rosa hårspänne och sminkat sig.

Kan det då vara hon som luktar?

Jag frågar försiktigt om hon har tagit på sig roll on, ” javisst” svarar hon glatt. Hmm, inte det tänker jag. Men doften är påträngande och jag börjar sakta fundera över om värmen i sätena är på. Om hettan gör att det luktar kiss. För det är så det känns, en jolmig doft av gammal urin.

Släpper av henne vid skolan och jag skall rejsa vidare till röntgen. Doften försvann inte med hennes uttåg ur bilen. Rattar på panelen och ser att sätesvärmarna inte är på. Jag är förbryllad. Doften är stickande och ihärdig.

Väl framme vid sjukhuset störtar jag ur bilen. Är väldigt sen och måste skynda mig. Lufsar fram genom korridorerna för att nästan genast bli ombedd att strippa.

Då märker jag det. Hela luvan på min jacka är våt. Kissekatterna har tydligen använt min jacka som kattlåda. Tack.

4 thoughts on “Doft

Kommentera

