Döden i grytan

Nu läst klart boken ”Döden i grytan”. Jag är ledsen, arg, förtvivlad och framför allt, äcklad!

Alla dessa stora livsmedelsproducenter i världen som går över lik för att vi skall äta dera massproducerade skit. Kyckling, kött, grönsaker, mjöler … you name it!

De har gjort en jämförelse med nyttigheter i t e x morötter. År 2000 fick du lov att äta motsvarande 4 morötter för att komma upp i EN morot odlad 1950 … 10 tomater istället för EN. Skrämmande fakta. De menar att vi stirrar oss för blinda på vad som tillsätts i maten och inte på det som tas BORT (näringsämnen) när allt processas vilket är ett större hot mot människans hälsa.

De tar upp bakteriehysterin om möjliga anledningar till alla allergier som ökat exposionsartat sedan 1970-talet. Om hur fler och fler lagar och regler sätts upp kring mat men att bakerierna blir mer och mer resistenta. Hur livsmedelsproducenterna lassar över allt ansvar på oss, att vi skall hetta upp maten till x antal grader för att DE ser till att köttet blir smittat av farliga bakterier … När ansvaret borde ligga hos dem. Att inte trycka in vatten med hjälp av massor av små nålar i köttet bl a så att de öppnar vägar för bakterier att ta sig in i mitten av köttet och inte bara hålla sig på ytan, osv, osv.

Själv försöker jag verkligen titta vad jag handlar, varifrån det kommer osv. Men ursprungsmärkningen är inte alltid vad jag tror. Finns så många sätt att komma runt den. Jag vill äta bra mat, jag vill inte få i mig massor av skit. Men för att det skall vara möjligt måste jag vara egenförsörjare och där kommer jag aldrig hamna …

2 thoughts on “Döden i grytan

  1. Minks:

    Jag tycker det är så hemskt att det skall vara så svårt att få tag i mat som INTE har några storproducenter involverade. På ett eller annat sätt har de ett finger med i allt (i stort sett)!

  2. Jag har inte läst boken men hört folk berätta en del och ja det är verkligen skrämmande!

    EXTREMT jvla sjukt att det sprutas in vatten (jag har hört koksaltlösning?) i ex kyckling. Sån kyckling fick vi på Skandia… med liksom HÅL i. UÄCK.
    (jag åt ju inte men jag såg kollegors mat…)

    Hua bläk kräk!/M

Kommentera

