Segling

Som de flesta av er vet så seglar vi i vår familj.  I vår ägo (eller snarare Herr Banks) har vi en 33 fotsbåt (Guy 33) som vi köpte förra året.

I sommar var vi ute i hela sex veckor och njöt för fulla drag. Finns det något så härligt som att bara glida fram över havet och höra seglen, vattnet och känna solen steka?

I båten har jag en annan karl än den jag har hemma. Inte så att jag är otrogen eller swinger, utan min käre make byter personlighet varje gång vi närmar oss båtklubben.

Han blir pedant.

Ingen liten skillnad kan jag säga. Jag behöver inte säga vad som inte görs hemma jag kan istället prisa de fina sidorna han visar på sjön. När barnen dragit fram för mycket leksaker, jag bollat med virkningar, skor ligger slängda så kommer han, båthitler,  och pekar med hela handen. ”- Här måste ni röja upp innan vi kan göra någonting annat, sätt igång!”. Jag kan vakna på morgnarna med doften av nybakt bröd i näsborrarna och inte sällan har jag hittat honom på däck putsandes på någon puttifjuttsak (säkert superviktig för seglingen men sånt fattar ju inte jag). Och om något går sönder det minsta (oavsett om det är en spade eller ett vant) så skall det bytas ut omedelbart.

Kan inte den killen vara hemma hos oss lite oftare?

2 thoughts on “Segling

  1. Ha ha vad jag känner igen det. Vad händer när dom kliver på båten. Som knappt orkar lägga kallingarna i smutskorgen hemma. Är glad att jag slipper det numera

Kommentera

