Gudomliga Kanelstjärnor

Gudomliga Kanelstjärnor

20-30 stycken

Väldigt goda kakor som får en knäckig yta. Dock är jag lite allergisk mot att det är vaniljsåspulver i (gillar inte blandningar!). Men väl värda att prova och de kommer ätas upp på nolltid …

Du behöver:

1.25 dl socker

200 g smör

4 dl vetemjöl

2dl marsán vaniljsåspulver

Till garnering:

1 ägg

2 tsk kanel

2 msk socker

Så här gör du:

Rör socker och smör vitt och fluffigt med elvisp. Blanda i mjöl och marsánpulver och arbeta ihop till en smidig deg. Låt vila i kylen cirka 20 minuter. Kavla ut till en platta, ca 4 millimeter tjock.  Ta ut stjärnor med pepparkaksmått. Pensla med uppvispat ägg. Blanda kanel och socker och doppa kakorna i blandningen. Lägg den på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 200 grader i 6-8 minuter eller till kakorna fått lite färg.

Recept: Amelia Jul.

Mina egna kommentarer:

Degen var inte kul att arbeta med och den kändes skör och tråkig. Jag fick ut 48 kakor av receptet som sa mellan 20-30 st. Eftersom jag fick så många blandade jag även till mer socker och kanel. Resultatet blir en enormt god kaka som har en knäckig yta. Rekommenderas!

2 thoughts on “Gudomliga Kanelstjärnor

Kommentera

