När jag ändå är i gång …

Så kan jag lika gärna skriva lite mer!

Vecka två i utbildningen har nu avslutats och jag är ledig i tre dagar i sträck. Tack gode gud för det! Det är inte en smekmånad direkt att kliva upp 04.45 på morgnarna. Särskilt inte som jag är en inbiten nattuggla … Men vad jag gör jag inte för min stora passion kombinerat med en önskan att få umgås mycket med mina barn?

Denna vecka har bjudit på många roliga saker. Även fast de kanske inte är avancerade saker jag gör så njuter jag varje sekund jag får vara där (okej, jag njuter inte de minutrarna då ryggen skriker efter att ha burit 30 kg säckar med mjöl, vaniljkräm, deg … och vi pratar degar i typ 30 – 50 kilos klassen!).

limelightAtt få lära mig dekorera tårtor med frukt och spruta över gele var jättekul! Det blev så otroligt fint och proffsigt. Numera vet jag även hur jag skall göra solbullar, karlsbaderkringlor och vetelängder på snyggt sätt.

Såklart har jag gjort stora missar … Men än så länge har vi inte blivit tvugna att slänga någon deg utan det har gått att rätta till. Jobbigt är det dock … Jag vill ju liksom vara fullärd direkt! Tycker att jag efter en vecka bord kunna en hel del … Men så är ju inte fallet (eller, jag har ju såklart lärt mig massor och fått ett nytt vokabulär på köpet. Det heter till exempel inte RIVA citronskal. Det heter zesta … och då är det det yttre färgade skalet vi pratar om).

Degen jag gjorde innan jag gick hem idag tog nog priset. I den skulle jag ha 18 kg vetemjöl … vad sägs om det?! Hur tung tror ni, att med alla andra ingredienser att den var i slutändan? 

Gjorde även en kanelremons till den (innehållet i kanelbullar eller längder) den bestod av 10 kg mandelmassa, 5 kg smör, 1,6 kg kanel, 1 kg farinsocker, 1 kg socker …

5 thoughts on “När jag ändå är i gång …

  1. Nina:

    Nej du, inte står vi och kavlar en 50 kilosdeg för hand! Vi har en kavelmaskin och på 5 minuter har vi en 3 meter lång och perfekt kavlad deg på rulle :D. Sådan skulle jag vilja ha hemma …
    Men, visst händer det att vi kavlar för hand dock, men då är det mindre saker och inte en jättedeg!

  2. Vill bara glänsa lite å säga att här hemma svänger jag mig med zestjärn och känner mig lite mallig när mannen inte hänger med i vokabulären…hi hi…
    En sak som jag undrar är hur ni gör med den stora degen när ni ska baka ut bullarna. Seriöst…står ni å kavlar bit för bit? Det måste ju ta forever! Jag tycker att det tar en evighet att baka ut min deg och den är ju ”bara” ungefär i size med min sladdriga mage….

  3. Tunga saker! Härligt att du tycker det är så skoj. Att tro att du ska kunna allt efter en vecka är väl nästan lite respektlöst mot yrket? 😉 Jag tycker du verkar superduktig! Fortsätt trivas massor!

Kommentera

