Grattis Mamma

mamma och jag1Idag skulle du fyllt hela 62 år. Därmed är det alldeles snart 22 år sedan du försvann ifrån mig. 22 år som inte alls känns så långa för ibland är det som om det var nyss.

Jag ser dig fortfarande, hur du såg ut när du gick Atlasvägen upp, från svängen vid 61:an. Hur du, lite hjulbent och med håret fladdrande i vinden pinnade på i dina vinröda punkskor. Håret och luggen du klippt själv med ett rätt originellt resultat …

Din framtand som stack fram mellan läpparna när du log. Jordnötterna från Estrella som ständigt fanns till hands. Kortleken och Yatzyt alltid beredda för en omgång med mig.

Och det sista du och jag gjorde tillsammans. Renoverade i matrummet. Hur du gick över väggarna med fickkniv och tog bort varendaste liten lim/ tapet -buckla du hittade och fick fram en rå snygg vägg som du sedan målade i ljunglila. Ungefär samma färg som jag har i mitt kök nu.

Jag saknar dig. Jag saknar en mamma. Jag saknar det som kunde ha varit.

 

Grattis mamma på födelsedagen! Det är din dag idag. Du finns i mina tankar.

 

 

Bild från Lucia 1972 i vardagsrummet på Atlasvägen. Inskannad men tyvärr i dåligt skick och kass skärpa. Jag är 1 år och 5 månader.

Categories:Jag

8 thoughts on “Grattis Mamma

  1. men Pyret. Vet du. Hon sitter någonstans och ler och är så stolt. Hon vakar och är där på något sätt. Klart du saknar. Vissa stunder är nog saknaden överväldigande. Vågar inte ens tänka tanken.

    Det är en väldigt vacker mamma iaf. Och en vansinnigt vacker beskrivning.
    kram!

Kommentera

