Dröm

edithpiaf

”Jag är Edith Piaf. På ett hotellrum på söder i Stockholm ligger jag ned över flera stolar och dör sakta. Medan jag ligger på rygg och känner hur livet rinner ur mig hör jag röster som säger att jag kommer spricka över magen och sedan rumpan. Magen spricker. Blodet rusar upp i munnen och jag spottar tjock röd vätska över bröstet. Jag känner hur mellangärdet ritsas upp sakta sakta, och på tre ställen. Det sista som händer är att även bakdelen fläks mitt itu och jag dör. Mitt medvetande har under tiden långsamt suddats ut och jag är medveten om att jag går ur tiden. Allt runt omkring mig bleknar och ljuden fasas bort ur mig.

När jag är död och borta återuppstår jag igen som en ung Edith Piaf. I cabarékostym. Jag tittar ned på min kropp och konstaterar att jag är död. Min kropp är ung och vital igen.”

Kommentera

