Antidepressiva kan ge fosterskador

UTDRAG FRÅN DN.

Gravida som tar vanliga antidepressiva så kallade SSRI-medel som Cipramil, Seroxat, Fontex och Zoloft ökar risken för att det nyfödda barnet ska drabbas av något som kallas kvarstående fostercirkulation. Det innebär att det nyfödda barnets lungkärl inte öppnas direkt efter födseln och därmed kan inte blodet syresättas.

Risken att barnet drabbas är sex gånger större om mamman har tagit SSRI-medel under den sista halvan av graviditeten, enligt studien som publiceras i torsdagens nummer av den ansedda tidskriften New England Journal of Medicine.

Det är dock en riskökning från en låg nivå. Normalt förekommer kvarstående fostercirkulation hos en till två av tusen nyfödda och risken för ett barn till en SSRI-behandlad mamma ökar till mellan sex och tolv på tusen. Enligt författarna till studien innebär det att så många som 99 procent av de gravida som behandlas med SSRI-medel inte skulle drabbas.

Tidigare var kvarstående fostercirkulation ett dödligt tillstånd för barnen där ungefär en av tio avled och hälften fick bestående men. Nu kan man behandla barnen med kväveoxid i respirator.

– De flesta blir fullt friska, men drabbas de av syrebrist som påverkar hjärnan riskerar de men för livet, säger Hugo Lagercrantz, professor i barnmedicin vid Karolinska Institutet och överläkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm.

Det är inte första gången SSRI-läkemedel förknippas med fosterpåverkan. Sedan tidigare finns visat att vissa nyfödda barn till mammor som använt SSRI-medel i slutet av graviditeten uppvisar övergående abstinenssymtom som skakningar, gråtattacker och sömnproblem. Dessutom upptäcktes förra året att behandling med SSRI-medlet paroxetin (Seroxat mfl) tidig i graviditeten kan orsaka hjärtmissbildningar hos barnet, något som ledde till förändringar i produktinformationen.

Men det är inget lätt val för en deprimerad gravid kvinna om hon ska fortsätta med medicinerna eller inte. Enligt Viveca Odlind, professor i gynekologi på Läkemedelsverket i Uppsala, måste läkaren tillsammans med kvinnan bedöma risken individuellt.

– Man ska alltid ifrågasätta behandlingen, men samtidigt bedöma hur kvinnan skulle må utan behandling. Ett återfall av depressionen kan få mycket allvarliga konsekvenser, där den allvarligaste är självmord. Man måste bedöma risken mot nyttan, säger hon.

Viveca Odlind ser allvarligt på de nya fynden. Läkemedelsverket kommer därför att undersöka möjligheten att få fram liknande uppgifter ur det svenska födelseregistret. Innan dess kan hon inte säga om de nya fynden kommer att ändra Läkemedelsverkets bedömning av säkerheten för SSRI-medlen vid graviditet.

– Men alla negativa fynd påverkar risk-nyttobalansen, säger hon.

Hugo Lagercrantz menar redan nu att de nya rönen är tillräckligt alarmerande för att gravida kvinnor bör avbryta behandlingen med SSRI.

– Ja, det tycker jag. Vi har alltid oroat oss för de här preparaten, men det har varit ont om fakta om deras risker, säger han.

 

Fredrik Hedlund

9 thoughts on “Antidepressiva kan ge fosterskador

  1. Du är så klok Pyret! Det går inte att vrida klockan tillbaka, däremot kan ni jobba med allt som finns idag!

    Han är ju så söt och charmig, världens bästa Otto!
    /M

  2. Johanna:

    Du har så rätt så. I den situationen jag var då var det det ända rätta. Nu ser jag bara framåt och försöker det bästa jag kan med min son för jag kan ändå inte vrida tillbaka klockan.

    Oj, det lät häftigt med statistiken. Det var mer än jag visste!

  3. Josef Broberg:

    Eftersom jag varken vet din bakgrund eller du vet något om min så tänker jag lämna dig oemotsagd. Jag tackar för ditt inlägg och din åsikt som jag däremot inte delar.

  4. ja du.. inte är det lätt inte. Jag tror att man får överväga allt när man är där. Innan går inte. Ni tog ett beslut som var bäst då och även om du gärna gjort annorlunda vet du ju inte hur det blivit då..ellerhur? *kramar om*

    Såg i mitt statistikgrejs på wordrpess att du är en av de mest växande bloggarna på wordpress.com den du 😉

  5. Hmmm… – Liten Pyret – Ifall dom som äter antidepessiv medicin – själv skulle ta sig för att läsa om biverkningarna i FASS – så skulle måhända åt hållet minst 80 % av patienterna avstå ifrån en ”ytterst tveksam” sådan medicinering, allra troligast…

    I mitt perspektiv sett så är depression = övestress – som i o f s kan föreligga för ett litet antala personer – men som vanligast i grund och botten är att hänföra till ett magnesiumfattigt kosthåll = sjukdomsgenererande kosthåll, tyvärr tyvärr…

    Dock – detta kan var och en själv välja att inse och då göra någonting åt den saken, faktiskt… 🙂

  6. Ullis:

    Jag åt medicin med Otto, det finns inga ”bevis” på att han har påverkats men med facit i hand skulle jag gärna gjort annorlunda. Men nu är det som det är och jag gjorde vad som var bäst då. Utan tabletterna kanske varken han eller jag överlevt graviditeten.

  7. Det där läste vi om för ett tag sen, och hittills har ju läkarna menat att det kan vara skadligare för mamma+barn om mamman slutar med pillren, för att det kan medföra djup depp osv… Men så finns det ju andra som menar att man alltid ska avbryta behandling efsom fostret inte klarar av att bryta ner så stark medicin. Det är ju inte så lätt att veta hur man ska göra när det rekommenderas olika, dessutom är det inte alla som kan ta så stora beslut själv…speciellt inte om man redan mår dåligt. Svårt det där…

Kommentera

