Tanka

Vi blev ju tvugna att köpa ett nytt tanklock efter mitt lilla missöde i Norberg i somras. Istället för att köpa ett nytt märkeslock för 500 pix hos SAAB så åkte jag då till Mekonomen och betalade bara 139 kronor för ett låsbart. Perfekt! Då skulle jag ju inte kunna lämna locket med nycklarna i på bensinpumpen! Men… det lilla odjuret till lås går bara att skruva upp om jag tar ur nyckeln ur låset så hela tanken föll rätt platt.

För två veckor sedan skickade jag min man för att tanka, jag fick nämligen inte upp tanklocket. Pinsamt nog. Fick glida iväg från Shell utan att ha tankat och jag ville inte försöka mig på det en gång till innan jag lärt mig att låsa upp locket själv (hur svårt låter det egentligen på en skala?). Min käre Erik fick inte till det när han skulle låsa det utan sa till mig att nu är det olåst bara så du vet det nästa gång du skall tanka.

Okej, så far så well. Åker till macken i morse för att fylla den törstiga lilla (stora) skiten. Får jag upp tanklocket efter tio minuter? Svar nej… Med svansen mellan benen tassar jag in till tjejen i kassan och berättar. ”- Jag hjälper dig” säger hon machoaktigt och jag kände mig 4 cm hög. Hon får hålla på i flera minuter hon med. Inte går det inte. Så till slut får en riktig karl (han hade verkligen pondus och hydda som en sådan) komma och titta, och öppnar det på två röda…

Egentligen skulle jag ha kollat oljan, fyllt på (letade i instruktionsboken vilken helvetesolja vårt monster äter och hittade typ en harrang på xyz-5-w-bajskorv och gav upp) men jag sket högaktningsfullt i det. Istället åkte jag därifrån med flaggan i topp och näsan upp i vädret.

 

Kuriosa:

MACK var ett svenskt företag som tillverkade bensinpumpar. Namnet är en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key. Då företagets pumpar redan 1914 blev marknadsledande i Sverige och namnet var ingjutet i gjutjärnshöljet, kom ordet mack snart att användas generiskt om alla bensinpumpar och ordet fick sedan den nuvarande, utvidgade betydelsen ’bensinstation’.

MACK:s gamla fabriksbyggnad, som låg på Tegelbruksgränd 2 i Midsommarkransen i Stockholm, hyste senare bl.a. en kultur­förening. När fabriksbyggnaden efter att ha förvärvats av ett byggbolag revs 2005 skedde detta under starka protester.

MACK användes fortfarande som namn på automatstationer tillhörande svenska BP under 1970-talet.

Källa: Wikipedia

3 thoughts on “Tanka

  1. Alex:

    Skönt att höra att jag inte är den enda! Erik förmanar mig och säger att vår olja måste vara speciell för turbons skull så jag vågar mig inte på att köpa något förrän han är med och övervakar. I alla fall första gången! 😀

  2. Jag är verkligen en bimbo då det gäller grejjer till bilen. Kan avslöja att Shellmacks-killen med pondus och kroppshydda har räddat mig ett flertal gånger…

    Kram!

Kommentera

