Roddigt…

Jag snubblade in genom dörren. Skorna från tre stycken par x sommarskor + gympadojjor gjorde min entré rätt svår. Sparkade undan ett par och gick in i hallen. Ropade hej. I vardagsrummet sitter två tioåringar som har byggt upp hela bohemsoffan med lekhus, tunnlar och dockmöbler till vår hamster. Jag blev så trött. Ställde av mina varor och gick in till dem och sa att de fick städa upp när de var klara. Två par ögon tittar på mig och säger ”självklart”.

Jag orkade inte vara kvar. Skrev en matlista på saker vi behövde till middagen och hoppades på långa köer för att slippa hinna hem igen innan allt var städat. Fick tag i en god vän och frågade om jag fick komma och fika. Allt för att slippa åka hem igen.

Hos Malin fick jag kladdkaka och thé. Otroligt mums. Lyckades koppla bort det röriga huset för en stund. Hämtade barnen (försent till Otto och fick en jävligt sur fritidsförken på halsen, trots att jag försökt ringa!) och åkte hem. Saga öppnade dörren och ville att vi skulle vara borta en stund till. Trött blev jag och bad att få komma in under hot…  

När jag kom in hade Julia och Saga städat hela vardagsrummet, städat Viggos bur och rensat hela Myras rum! Vilken present! På en fredag!

Jag väljer att var tacksam och glad för det de gjort och väljer bort det dåliga samvetet och ångesten över att det såg ut som skit innan. De tyckte det var kul och de gjorde mig glad! Jag valde de positiva tankarna. Men när de ville städa kontoret så sa jag stopp… Inget utomstående barn skall behöva utsättas för det…

3 thoughts on “Roddigt…

  1. Man ska glädjas åt det lilla för många små glädjestunder kan läggas ihop till lycka.
    Mina 2 små har dammat huset idag dock lite sporadiskt så nu syns det ännu mer vad som är dammigt för det mesta är nu lite randigt, men vad gör det ungarna hade roligt när dom hjälpte till.
    Kram

  2. Vet du vad jag gjorde i bland när barnen var mindre / små…om jag åkte och handla så kunde jag käpa lite godis och en mysig tidning och sedan sitta i bilen i lugn och ro och läsa den o mumsa godis….

  3. Ja, det var verkligen en present! 🙂

    Jag tror jag skulle svimma om ungarna hade städat frivilligt. Det är bara tonåringen som drar fram dammsugaren ibland, och då enbart för att dammet inte skall kortsluta hans X-box – det hände nämligen med en av hans kompisars TVspel, så han har blivit riktigt pedant beträffande dammsugningen. Att sedan resten av rummet är kaos är en annan historia…

    Kram!

Kommentera

