Bilåkning

Jag tycker det är jobbigt att åka bil. Får lätt panik då jag inte har kontroll över plåtlådan. Till saken hör att jag inte har körkort så det är lite larvigt av mig att diktera hur min man skall köra. Men… jag är så fruktansvärt rädd! Jag hoppar till ”- Vi kommer krocka”, skriker ”- Herregud”, gråter ”- Jag är jätterädd”, tjafsar ”- Håll avståndet”, bråkar ”- Måste du köra sådär fort” Bara det i sig är en trafikfara när jag plötsligt kan vråla till.

Ibland är det så illa att jag tänker att jag skall hålla mig hemma för alltid då paniken och ångesten är så kraftig att jag storgråter.

I terapin idag bestämde jag och Gitte att jag skall byta taktik. För den jag utövat i flera år har ju inte haft någon effekt. Offret (Erik) verkar inte ta till sig min oro och då får jag helt enkelt ändra mig istället. Lättare sagt än gjort, men nu skall jag ha iPod på mig när jag åker bil. Gärna med en bok att lyssna på, och så skall jag blunda hela vägen… Oj, oj, oj… jag som skriker att vi skall krocka så fort jag bara släpper kontrollen en liten stund! Gissa om jag kommer att behöva öva på detta!

7 thoughts on “Bilåkning

  1. Jag kör gärna själv eller åker med andra. Är mer rogivande att åka, men det beror ju såklart på vem man åker med!!!

    Jag tror att det där handlar mest om kontroll…har iaf den erfarenheten med en närstående som får panik vid bilåkning. Hon stannar hellre hemma än sätter sej i bilen.

    Kram

  2. Verkar som om det inte bara är jag som har funderingar…

    Jag kan dock fråga mig hur jag är kapabel att åka på bilsemestrar till Frankrike om och om igen…

  3. Jag sitter ofta lite på helspänn då jag åker med andra, men inte i stan där jag aldrig kör sjäv, vågar inte…:/
    Tror det handlar om att man vill ha kontroll.

    Kram!

  4. Jag måste instämma med Sarah ovan. Jag kör gärna, där jag hittar och känner mig trygg på vägarna. Om jag inte känner mig trygg o hittar kör jag högst ogärna, då åker jag hellre med, men blir sååååå lätt åksjuk, allra helst i baksätet.

    Detta i kombination med att August typ blir åksjuk JÄMT, e inte ett dugg bra.

    Så i bilen är jag helst själv, med bra musik!
    //M

  5. Jag är ambivalent inför bilåkning. Får lätt katastroftankar och är skiträdd för att få panik om jag kör själv (dvs ensam i bilen) vilket innebär att jag ine kör så jättelångt när jag är själv….(ett handikapp). Paradoxalt nog älskar jag frihetskänslan av att susa fram i bilen ensam med stereon på rätt hög volym och att åka bil på kvällen när någon annan tycker jag är jättemysigt. Snacka om kluven 😉

    Och ja du får JÄTTEgärna länka till mej *glad*. Är det ok om jag länkar till dej?

Kommentera

